برگزاری یک دوره وبینار آموزشی دو روزه «مداخلات در فرایند طلاق» ویژه روان شناسان و مشاوران استان

24 05 2021
کد خبر : 3955304
تعداد بازدید : 220

مرکز مشاوره دانشگاه گیلان یک دوره وبینار آموزشی دو روزه «مداخلات در فرایند طلاق» ویژه روان شناسان و مشاوران استان در تاریخ 21 و 28/2/1400 برگزار کرد. در ورز نخست خانم سمانه پورسهیل دانشجوی دکترای روان شناسی ابتدا علل طلاق (عوامل جمعیت شناختی که شامل سن کم با توجه به ساعت اجتماعی جامعه، خصوصیات روان شناختی که شامل ویژگی های شخصیتی، اختلالات روانی، متغیرهای تعاملی زوجین و متغیرهای خانوادگی) را بیان کردند. سپس توضیح دادند که در اکثر فرهنگ ها طلاق روند یکسانی دارد (طلاق هیجانی، طلاق قانونی، طلاق اقتصادی) البته مراحل دیگری مانند جدایی در روابط مشترک، حضانت، مکان های مشترک و غیره هم در برخی منابع آمده است. در نهایت اصول اساسی مشاوره طلاق را شرح دادند بیدن گونه که کل خانواده در نظر گرفته شود، زوجین تصمیم گیری می کنند نه مشاور، سود و زیان بلندمدت هر دو در نظر گرفته می شود،  مشاور در جلسات جداگانه پیام رسانی نمی کند، اقتدار حرفه ای خود را در نظر بگیرند، جو امن برای هر دو، رابطه ی همکارانه (مدام می گوییم تصمیم گیری نهایی با شماست)،  ارزیابی و کسب اطلاعات( حتما اطلاعات کامل بگیرید)، مصاحبه انگیزشی در تمام جلسات جاری است، ساختار جلسات بسیار شبیه مشاوره پیش از ازدواج است(زوجی، فردی و مجددا زوجی).
در روز دوم روند برنامه مداخله در طلاق را توضیح دادند که شامل 1- ارزیابی(مدیریت هیجانات مراجعین، کمک به تصمیم گیری)، 2- سازماندهی( مراحل سوگ)، 3- پس از طلاق(بررسی الگوهای قبلی روابط، مهارت های زندگی و مهارت های والدگری). در نهایت بیان کردند یکی از مهم ترین بحث هایی که مطرح می شود بحث والدگری است. هر چند بیشتر طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ می دهد و در استان ما معمولا در این سالها بچه دار نمی شوند اما به هر درصد قابل توجهی پس از طلاق درگیر مسائل مربوط به حضانت هستند. در اینجا دو نکته مطرح است. شما به عنوان یک در مانگر طلاق باید به دو حیطه اشراف داشته باشید، قوانین مربوط به حضانت و مهارت های والد گری مشترک یا تک والدی. در خصوص مهارت های والدگری هم علاوه بر این که پدر و مادر نیاز دارند تا مهارت های فزند پروری را از شما بیاموزند تا در کنار سایر تنش ها، تنش کمتری را تجربه نمایند نیاز دارند مهارت های تک والدی که هم نقش انضباطی دارد و هم نقش عاطفی دارد، رعایت این مرزها، مدیریت دخالت های خانواده ای که هر از گاهی کودک را می بیندو غیره را نیز بیاموزد. و نهایتا بحث مدیرت استرس، مهارت حل مسئله و کنترل خشم مطرح می شود. بنابراین یکی از اساسی ترین دوره های مورد نیاز دوره کامل یا برخی از مهارت های زندگی است. در پایان ایشان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

06 05 2024

برگزاری کارگاه آموزشی " شناسایی عوامل خطرزا و محافظت کننده مصرف مواد در دانشجویان" ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه­ گیلان

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان با همکاری آموزش کارکنان و در راستای بالا بردن سطح سواد سلامت کارکنان، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی " شناسایی عوامل خطرزا و محافظت کننده مصرف مواد در دانشجویان"  به صورت حضوری به مدت 2 ساعت ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه­ گیلان در تاریخ 17اردیبهشت 1403 نموده است. همچنین در این کارگاه 27 نفر حضور داشتند. آقای دکتر غلامرضا دریای لعل دکترای روان­شناسی و درمانگر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان مدرس دوره بودند. ایشان در مقدمه با ذکر این مطلب که شناسایی عوامل و متغیرهای موثر بر مصرف مواد از اقدامات ضروری برای طراحی هر برنامه عملی و مداخلاتی در حوزه پیشگیری است سخنان خود را آغاز کردند. همچنین ایشان با بررسی و تحلیل نقش عوامل خطرساز و محافظت کننده از مصرف مواد در دانشجویان در حوزه­های اجتماعی، فردی و بین فردی و استراتژی­های پیشگیرانه از مصرف مواد در دانشگاه سخنان مبسوطی ارائه دادند و در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

05 05 2024

برگزاری کارگاه آموزشی " شناسایی عوامل خطرزا و محافظت کننده مصرف مواد در دانشجویان

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان با همکاری آموزش کارکنان و در راستای بالا بردن سطح سواد سلامت کارکنان، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی " شناسایی عوامل خطرزا و محافظت کننده مصرف مواد در دانشجویان"  به صورت حضوری به مدت 2 ساعت ویژه کارکنان دانشگاه­ گیلان در تاریخ 11 اردیبهشت 1403 نموده است. همچنین در این کارگاه 36 نفر حضور داشتند. آقای دکتر غلامرضا دریای لعل دکترای روان­شناسی و درمانگر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان مدرس دوره بودند. ایشان در مقدمه با ذکر این مطلب که شناسایی عوامل و متغیرهای موثر بر مصرف مواد از اقدامات ضروری برای طراحی هر برنامه عملی و مداخلاتی در حوزه پیشگیری است سخنان خود را آغاز کردند. همچنین ایشان با بررسی و تحلیل نقش عوامل خطرساز و محافظت کننده از مصرف مواد در دانشجویان در حوزه­های اجتماعی، فردی و بین فردی و استراتژی­های پیشگیرانه از مصرف مواد در دانشگاه سخنان مبسوطی ارائه دادند و در انتها به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

11 10 2023

روز جهانی بهداشت روان سال 2023 – "سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست"

روز جهانی بهداشت روان سال 2023 – "سلامت روان مسئولیت فردی و اجتماعی همه ماست" روز جهانی بهداشت روان هر سال در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) با شعار خاصی برگزار می‌شود تا آگاهی نسبت به سلامت روانی در سراسر جهان ارتقاء و اقداماتی برای حمایت از افرادی که مشکلات روانی دارند، انجام شود. سلامت روان برای سلامت و رفاه کلی ما حیاتی است. با این حال از هر هشت نفر در سراسر جهان، یک نفر با شرایط سلامت روانی زندگی می‌کند که می‌تواند بر سلامت جسمانی، رفاه، نحوه ارتباط با دیگران و معیشت آنها تأثیر بگذارد بنابراین همه ما می توانیم نقش خود را در افزایش آگاهی نسبت به سلامت روان ایفا کنیم و روز جهانی بهداشت روان نیز فرصتی برای انجام این کار به طور جمعی است. ما جهانی را متصور هستیم که در آن سلامت روان ارزش گذاری، ترویج و محافظت شود. جایی که همه از فرصت برابر برای برخورداری از سلامت روان و استفاده از حقوق انسانی خود برخوردار باشند. به طور کلی این روز فرصتی خواهد بود برای افراد مبتلا به بیماری های روانی،دولت ها، کارفرمایان، کارمندان و سایر ذینفعان تا با هم گرد هم آیند تا پیشرفت در این زمینه را تشخیص وآنچه که باید انجام دهند. هفته بهداشت روان از روز سه شنبه 18 مهرماه آغاز و تا روز دوشنبه 24 مهرماه با عناوین روز شمار هفته سلامت ادامه خواهد یافت                                                                                                                                                                                                           🔸سه شنبه ۱۸ مهر : تاثیر متقابل افکار و احساسات در سلامت روان 🔸چهارشنبه ۱۹ مهر : تاثیر توجه مثبت در سلامت روان 🔸پنجشنبه ۲۰ مهر : خود مراقبتی و تاثیر آن در سلامت روان 🔸جمعه ۲۱ مهر : تاثیر حمایت و ارتباطات اجتماعی سالم بر سلامت روان 🔸شنبه : نقش امید در سلامت روان 🔸یکشنبه : سبک زندگی سالم جایگزین مصرف مواد ، الکل و دخانیات 🔸دوشنبه : حل مساله راهبردی برای تاب آوری بیشتر                                                                                                                                                              مرکز مشاوره  ، سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان

06 10 2023

برگزاری نشست علمی آموزشی ویژه اساتید مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر

در شروع سال تحصیلی همزمان با هفته دفاع مقدس، مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان به عتوان  قطب دانشجویان شاهد و ایثارگر جهت ارتقا مهارت های تحصیلی و روانشناختی  اساتید مشاور شاهد و ایثارگر، نشست یک روزه علمی_ آموزشی را در سه محور با دعوت و حضور اساتید مشاور شاهد و ایثارگر دانشگاه های  استان گیلان و روسای مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه ۲ برگزار کرد. در این نشست سرکار خانم دکتر زبردست، دبیرمراکز مشاوره دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی منطقه ۲ کشور و مشاور سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران منطقه ۱ رشت، ضمن تاکید بر لزوم رعایت تنوع جنسیتی و سنی اساتید مشاور برای بهره برداری و خدمت رسانی هرچه بیشتر به دانشجویان دختر و پسر شاهد و ایثارگر و الزام بر شناخت و تعامل براساس بوم شناختی و سلایق روزآمد این عزیزان، به توصیف ویژگیهای روانشناختی خاص دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداختند. در ادامه این نشست، سرکار خانم دکتر امیرالسادات، مدرس دانشگاه، مشاور مراکز مشاوره سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و مشاور مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان بر مهارتهای ارتباطی خاص در تعامل با دانشجویان شاهد و ایثارگر تاکید و به ارائه راهکارهای اصلاح خطاهای شناختی و نگرش های منفی و برچسب زدایی در رابطه با دانشجویان شاهد و ایثارگر پرداختند . در بخش دیگری از این نشست، اساتید مشاور شاهد و ایثارگر تجارب زیسته خود را در تعامل با این گروه خاص و عزیز  دانشجویان بیان کرده و انتظارات خود را برای مهارت آموزی و تسهیل در روابط با ایشان اظهار داشتند. در فرصت نهایی این نشست، جناب آقای دکتر وجدانی، رییس مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، در زمینه ارتقاء مهارتهای مربوط به پیگیری و انگیزه بخشی پیشرفت تحصیلی خاص دانشجویان شاهد و ایثارگر رهنمودهایی ارائه فرمودند و نیز در زمینه طرح پات توضیحات مفصلی بیان کردند. «امید که خدمتگزار لایق برای چنین ظرفیت ارزشمند نخبگانی این مرز و بوم

30 09 2023

برگزاری وبینار "پیشگیری از رفتار خودآسیب رسان (بپرس، ترغیب کن، ارجاع بده)" ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه های مطقه 2

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان با همکاری دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی و جهت ارتقای سطح علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه های مطقه 2 وبینار "پیشگیری از رفتار خودآسیب رسان (بپرس، ترغیب کن، ارجاع بده)" را در تاریخ 1402/7/5 به مدت 2 ساعت به صورت مجازی برگزار کرد.   آقای دکتر محمد راضی مرادی دکترای مشاوره و کارشناس دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم و مدرس دانشگاه علامه مدرس این دوره بودند. ایشان به تعریف خودکشی و انواع آن پرداختند. خودکشی یک مرگ آگاهانه و عامدانه می باشد. خودکشی رفتاری بی هدف و تصادفی نیست بلکه نوعی رهایی از مشکل یا بحرانی است که درد و رنج اجتناب ناپذیری را بر فرد تحمیل کرده است. میل و آرزوی مرگ، افکار خودکشی، تهدید به خودکشی، قصد خودکشی، طرح¬ریزی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل از اصطلاحات و مفاهیم مربوط به خودکشی هستند.   ایشان در انتها به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.

15 08 2023

برگزاری کارگاه آموزشی فنون افزایش صمیمیت در همسران ویژه کارکنان دانشگاه گیلان

مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان با همکاری آموزش کارکنان و در راستای بالا بردن سطح سواد سلامت، کارگاه آموزشی «فنون افزایش صمیمیت در همسران» ویژه کارکنان دانشگاه را  از 8:30 الی 10:30 (24 مرداد 1402) در تالار حکمت دانشکده علوم انسانی­ برگزار نمود. خانم دکتر عذرا زبردست عضو هیأت علمی گروه روان­شناسی دانشگاه گیلان مدرس این دوره بودند. در ابتدای جلسه خانم دکتر زبردست به تعریف یک ازدواج موفق پرداختند، ایشان همچنین اشاره کردند که ازدواج موفق و خوب، بسیار پاداش دهنده است. آیتم ها و  گزینه های بسیاری برای بهبود شرایط زندگی و افزایش صمیمیت زوجین وجود دارد، سپس بحث مهارت های ارتباطی یا به اصطلاح کاتالوگ شناسی زوجین را مطرح کرده و پیرامون آن به صحبت پرداختند. همینطور دلایل جر و بحث زوجین را همراه با مثال های عینی و ملموس بیان کردند که ضمن مشارکت کارمندان مباحثه به صورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد. سپس ایشان از باید ها و نباید های مردان در قبال زنان و همچنین  زنان در قبال مردان مباحثی را مطرح فرمودند. ایشان در پایان به پرسش­های شرکت­کنندگان پاسخ دادند.    

23 07 2023

برگزاری نشست تخصصی با موضوع " اخلاق حرفه ای" ویژه روان­شناسان و مشاوران مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه

مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان اقدام به برگزاری یک دوره نشست تخصصی با موضوع " اخلاق حرفه­ ای" به مدت 3 ساعت ویژه روان­شناسان و مشاوران مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه در تاریخ 1402/4/25 به صورت حضوری نموده است. خانم دکتر عذرا زبردست عضو هیأت علمی گروه روان­شناسی دانشگاه گیلان مدرس این دوره بودند. ایشان بیان کردند مناسب ­ترین شکل آماده­ سازی و حساس­ سازی برای اخلاق حرفه­ ای، آموزش رسمی در زمینه اخلاق است. ضوابط اخلاقی مشاوره و روان­درمانی، دامنه وسیعی دارد. معمولا این ضوابط حداقل استانداردهای رفتار درمانگر را مشخص می­کند و از رفتارهای ممنوع جلوگیری می­کند. سپس کارشناس مرکز با توجه به اهمیت به روز کردن اطلاعات مراکز مشاوره و سبک زندگی در رابطه با نرم‌افزار جدید سام (سامانه‌ی الکترونیکی مشاوره) به مشاوران و درمانگران توضیحاتی ارائه دادند. در انتها به پرسش­های شرکت­کنندگان پاسخ دادند. همچنین در این کارگاه 20 نفر از کارشناسان و روان­شناسان مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه گیلان حضور داشتند.  

25 06 2023

5 تیر (26 ژوئن) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن

       یکی از عمده ترین آسیب های روانی-اجتماعی که همواره جمعیت جوان را مورد تهدید قرار می دهد، مسئله مصرف مواد مخدر می باشد. ارتباط مصرف مواد و رفتارهای اعتیادآمیز با سایر انحراف ها و کژرفتاری ها و پیوند ناگسستنی آن با مشکلاتی نظیر انواع اختلالات روانی، فرار از منزل، پرخاشگری و خشونت، دزدی و ارتکاب بزه، افت تحصیلی، خودکشی و .....اشاره به اهمیت توجه دوباره و تعمق در این مسئله دارد. از آنجا که دانشجویان نیز بخشی از جمعیت جوان و فعال جامعه را تشکیل می دهند از این آسیب در امان نمی باشند علی الخصوص که با توجه به نقش محوری این قشر در سلامت و آینده کشور، آسیب وارده می تواند صدمات و لطمات جبران ناپذیری به پیکره جامعه وارد آورد. اهداف کلی پیشگیری از مصرف مواد در دانشجویان شامل : کاهش عوامل خطرساز، افزایش عوامل محافظت کننده، کاهش شیوع مصرف مواد و کاهش آسیب در مصرف کننده ها می باشد. شعار سال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن (سال 2023) تاکید سازمان ملل در خصوص تقویت پیشگیری از مصرف مواد است .با توجه به رویکردهای عمده در زمینه پیشگیری، راهبردهای پیشگیری در دانشگاه عبارتند از: آموزش، اطلاع رسانی، توسعه و تقویت فعالیت های جایگزین، توسعه و تقویت مراکز مشاوره و سبک زندگی، مطالعه و پژوهش، حمایت از ثمن ها(NGO)و تشکل های دانشجویی از جمله کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان(یاریگران زندگی) می باشد. در این راستا در سال روز(5 تیر)جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن، مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان فعالیت های پیشگیرانه زیر را انجام داده است. 1-ارسال بروشورجهت آگاه سازی کارکنان و دانشجویان در کارتابل اداری و فضای مجازی 2-نصب پوستر و بنر با شعارهای پیشگیری در فضای مجازی و محوطه دانشگاه 3-برگزاری مسابقه ویژه دانشجویان یاریگران زندگی 4-پیاده روی کارکنان به مناسبت 5 تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن 5-ارسال پیام  «همه با هم نه به اعتیاد»به مدت 3 روز (3 تا 5 تیر)در سربرگ نامه های اداری دانشگاه 6-تهیه وب آوا (پادکَست)" باورهای غلط درباره اعتیاد " ویژه دانشجویان توسط همیاران سلامت روان(یاریگران زندگی) مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه گیلان