مرکز مشاوره دانشگاه گیلان در راستای بالا بردن سطح سواد دانشجویان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی "مهارت های کنترل خشم" به مدت 2 ساعت ویژه دانشجویان دانشگاه های منطقه دو کشور در تاریخ 1400/12/4نموده است.
خانم زهرا پاکدل کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه گیلان، کارگاه را با پرسیدن سوال "آیا کسی هست که تاکنون تجربه خشمگین شدن نداشته باشد" شروع کردند. و سپس بیان کردند، خشم یک حالت هیجانی ناخوشایند می باشد که همه افراد گاهی در زندگی خود تجربه می کنند. بنابراین خشم یک هیجان طبیعی است و در واقع هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که تا به حال عصبانی نشده است. افراد معمولأ در موقعیت هایی عصبانی می شوند که ناخوشایند و ناعادلانه است و اهداف آن ها را مسدود می کنند.
مهمترین وضعیتی که با خشم اشتباه گرفته می شود پرخاشگری می باشد. پرخاشگری یک عمل است که هدف آن ایجاد صدمه و آسیب است، در حالیکه خشم یک هیجان است. مراحل خشم شامل، مرحله شلیک کننده، مرحله تشدید، مرحله بحران، مرحله پس از بحران است.
در ادامه به بیان علل و عوامل خشم، اثرات خشم، سبک های ابراز خشم و افکار ناکارآمد مرتبط با خشم پرداختند.
در انتها ایشان مهمترین استراتژی هایی که اساس مدیریت خشم هستند را تعریف کردند. کاهش تنش و برانگیختگی بخش مهمی از برنامه جامع مدیریت خشم می باشد. هدف این مداخلات کاهش تنش و دست یافتن به آرامش است. تکنیک های آرمیدگی و تنفس از مهمترین مداخلات این حوزه هستند.
همچنین ایشان در پایان به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ دادند.